Sah cu Ceausescu

Aici veti gasi cele mai interesante subiecte ale sportului mintii!Nu ezitati sa intrati in misterioasa si tulburator de frumoasa lume a sahului! Sa aveti in fiecare zi pofta de viata si de sah!

O problema pe zi [Duminica,”Diamantul lui as-Suli”]

Posted by vasyly66 on January 17, 2009

Pentru aceasta Duminica, v-am pregatit o problema mai veche de 1000 ani.

Povestea incepe cu Abu-Bakr Muhammad ben Yahya as-Suli [cc. 880-946] , un jucator de Shatranj arab. Pana in ziua de astazi acest insolit personaj este considerat de arabi ca fiind cel mai bun jucator de Shatranj din toate timpurile.

Shatranj este nimeni altul decat predecesorul sahului modern si inseamna intr-o traducere aproximativa -” 100 de probleme “.

250px-shatranj

Set de Shatranj iranian, sec. 12, aflat la New York Metropolitan Museum of Art

Setul de Shatranj contine acelasi numar de piese ca si sahul din ziua de astazi si se joaca tot pe o tabla cu 64 de patratele, dar regina, nebunul si pionul mutau altfel decat  in sahul modern.

Una dintre cele mai mari realizari ale sale este cartea Kitab Ash-Shatranj , [ Cartea Sahului ] , fiind prima carte stiintifica scrisa despre strategia jocului de sah.

Abu-Bakr Muhammad ben Yahya as-Suli este renumit si prin problemele de Shatranj pe care le-a creeat. Dar una a ramas in istorie fiind denumita ” Diamantul lui as-Suli “.

as-Suli spune :

” Aceasta pozitie este atat de dificila, incat nu se gaseste nimeni in lume care sa fie in stare s-o rezolve, cu exceptia celor care le-am spus cum s-o faca. ”

David Hooper si Ken Whyld au studiat aceasta problema pe ala mijlocul anilor ’80, dar nu au reusit s-o rezolve. Cativa ani mai tarziu, marele  maestru rus, Yuri Averbakh a reusit sa-i dea de capat.

Aceasta este renumita pozitie de Shatranj care de peste 1000 de ani de la crearea sa a ramas nedescifrata.

Va invit si pe D-voastra la un exercitiu de fantezie si imaginatie pentru a va bucura de aceast ” Diamant “ al lui as-Suli .

Albul muta si castiga

as-suli ATENTIE!!

Reguli:

1. Regii muta la fel ca in sahul modern

2. Reginele muta doar pe diagonala si numai cate o patratica

Trebuie sa vin cu niste completari la regulile pe care le-am amintit mai sus. Recunosc ca m-au luat prin surprindere aceste 2 reguli pe care urmeaza sa le adaug la jocul de Shatranj. Sper sa aduc mai multa lumina asupra pozitiei  🙂

3. Patul : Regele care face pat pe celalalt rege, castiga !

4. Capturarea tuturor pieselor adversarului cu exceptia regelui este tot castig de partida cu exceptia situatiei in care  regele caruia i se captureaza toate piesele la urmatoarea mutare ar fi capturat si el ultima piesa a celuilat adversar, situatie in care este remiza.

15 Responses to “O problema pe zi [Duminica,”Diamantul lui as-Suli”]”

  1. rodan said

    Cred ca albul castiga dama asa…1.Ra2 Rd3 2.Db4 Rc4 3.Da3 si la urmatoarea mutare se captureaza dama (daca nu am gresit eu, pentru ca regulile Shatranjului sunt destul de ciudate pentru cineva obisnuit cu sahul). Totusi, nu-mi dau seama daca asta e calea spre victorie, si cum reuseste albul sa castige doar cu dama (care e un fel de nebun schiop de la sah, iar la sah mat cu nebunul nu se poate da.)

  2. tr0til said

    Ca albul sa castige trebuie sa ia regina negrului fara k negrul sa ia regina albului mutarea imediat urmatoare. Mi se pare simpla problema…poate imi scapa mie ceva sau nu am gasit regulile corecte.

    1.Rc2 Re3 2.Db4 Rd4 3.Rb3 Rd3 4.Da3 Rd2 5.Ra2 Rc2 6.R:a1 1-0

    sau 1.Rc2 Rd5 2.Dd2 Rc4 3.Dc1 Rb4 4.Rb1 Rb3 5.R:a1 1-0

    Astept cu nerabdare sa imi spui daca e corect.

  3. rodantero said

    Problema este insa, nu cum castigi dama, ci cum castigi partida ,ori eu nu vad nimic legat de asta.

  4. vasim said

    ciudata problema, daca doar regula “Reginele muta doar pe diagonala si numai cate o patratica” se modifica fatza de sahul modern(ma refe ma piesele care au mai ramas pe tabla de joc) atunci e greu sa dai mat cu un nebun schiop nu !?
    Indiferent daca capturezi sau nu regina adversa!
    Probabil ca e ceva smecherie, care noua obisnuiti cu sahul modern, ne scapa complet(cel putin mie :)).

  5. vasyly66 said

    Am mai adaugat inca 2 reguli ale acestui joc Shatranj, pe care eu nu le-am considerat a fi importante atunci cand m-am informat despre acest articol. Imi cer scuze fata de voi, si va invit sa mai incercati o data.

  6. tr0til said

    Regulile jocului sunt diferite fata de sahul modern. Este evident k e imposibil sa dai mat…dar nici nu trebuie. Trebuie doar k albul sa captureze “nebunul schiop” al negrului fara k negru sa captureze si el dama mutarea imediat urmatoare.

  7. rodantero said

    Pai de ce nu spui asa 🙂 .Mie mi se pare ca si varianta mea, si cele ale lui Tr0til sunt bune, dar poate sa mai fie vreo chestie pe care n-o stim noi, de n-au putut s-o rezolve 1000 de ani, si m-am gasit eu s-o rezolv intr-un minut 🙂 .

  8. vasyly66 said

    Rezolvarea lui Yuri Averbakh, este mutarea 1.Rb4, mai departe nu mai stiu…… 🙂

  9. tr0til said

    la 1.Rb4 Rd3 si albu e obligat sa se intoarca cu regele de unde a plecat pt k altfel pierde dama, 2.Rb3 Re4 si avem din nou pozitia de inceput, deci 1.Rb4 nu face decat sa repete pozitia.

  10. tr0til said

    In pozitia nerezolvata timp de o mie de ani regele negru este la d5 nu la e4. Acum devine cu adevarat interesanta problema. Schimbati va rog poza si sa vedem cine reuseste sa ii dea de cap.

  11. vasyly66 said

    Tr0til : Multumesc pentru observatie. Gata, am schimbat diagrama.
    Eu pot sa spun ca asa am gasit pozitia, http://en.wikipedia.org/wiki/As-Suli, apoi dupa ce mi-ai spus tu, am cautat si am gasit pe site-ul asta pozitia descrisa de tine : http://www.musliminventionsthailand.com/main/thirdpage.php?style=preview&spv=29&tpv=144.
    Este foarte bine ca ai intervenit, si asa cum spui, este mai interesanta aceasta pozitie.

  12. Ghiveciu said

    De cand a fost postata m-am chinuit ceva timp sa o rezolv, fiind atras de geometria simetrica a pieselor si de aparenta simplitate, asa k iata rezultatul:
    —————————————————————-
    Prima observatie este ca in pozitia initiala cu negru la mutare (sa ii spunem pozitia 1) albu castiga in felu urmator:
    1…rc5 2.rc2 rc4 3.dd2 rd4 4.dc1 re3 5.rb1 +-
    2…. rd5 3.dd2 re4 4.dc1 re3 5.rb1 +-
    1…re4 2.db4 rd5 3.da3 rc5 4.ra2 1-0
    —————————————————————
    1.rb4 rc6(poz.2)2.dd2 rd5 3.rc3 rc5 4.rc2 rd4 5.dc1 re3 6.ra2+-
    3…. re5 4.rc2 re4 5.dc1 re3 6.ra2+-
    3…. re4 4.rb3 rd4 5.rc2 … 6.dc1+-
    4…. rd3 5.dc3 re4 6.db4 … 7.dc1 … 8.ra2 … 9.r:a1 +-
    4…. rf6 5.dc3 … 6.db4 … 7.dc1 … 8.ra2 … 9.r:a1 +-
    —————————————————————
    1.rb4 re4 2.ra4 rd3 3.rb3(a fost mai sus; urmeaza db4 dc3 ra2 ra1)
    2…. re3 3.ra3 rd3 4.rb3 (exact k poz precedenta)
    3…. rd2 4.ra2 rd3 5.rb3 (k poz precedenta)
    2…. rf3 3.rb3 … 4.db4 … 5.dc3 … 6.ra2 … 7.ra1
    ————————————————————-
    1.rb4 re5 2ra3 rd5 3.rb3 (si avem pozitia 1) +-
    2… re4 3.ra2 rd3 4.db4 rc4 5.dc1 … 6.r:a1 +-
    ————————————————————–
    1.rb4 rd6 2.rc4 rc6 3.rd3 rd5 4.dd2 r.. 5.dc1… 6.rc2…7.r:a1+-
    3…. rc5 5.rc2 … 5.dd2… 6.dc1….rb1..+-
    2…. re5 3.rd3 rd5 4.dd2(a mai fost,urmeaza dc1,rc2..)
    3…. rf4 4.rd2 re5 5.rc1 rd5 6.rb1 rc5 7.dd2 rd3 8.dc1 … 9.r:a1 +-
    4…. rf5 5.rc1 rd5 6.rc2(este la fel k pozitia 1) +-
    4…. re4 5.rc2(la fel k poz 1)+-
    4…. rf3(la fel k poz 2) +-
    3…. rf5 4.rd4 rf4 5.rc4 re4 6.rb4(poz 3) rd3 7.rb3 … 8.db4 … 9.da3 … 10.ra2 … +-
    6…. re3 7.ra3 re2(sau re4) 9.ra2 rd3 10.rb3 (ca poz de mai sus)+-
    6…. rd5 7.rb3 (pozitia 1) +-
    6…. re5 7.ra3 re4 8.ra2 rd3 9.rb3 10.db4…..+-
    5…. re5 6.rb4 re5 7.rb3 (poz 1)+-
    6…. re4 7.ra3 (transpozitie =poz de kteva randuri mai sus)+-
    5…. re3 6.rb4 din nou e k mai sus +-
    4…. rf6 (pozitia principala)
    ——————————————————————
    urmeaza acum pozitia principala la care se ajunge dupa:
    1.rb4 rd6 2.rc4 re5 3.rd3 rf5 4.rd4 rf6 sau dupa 1.rb4 rd6 2.rc4 re6 3.rd4 rf6 din aceasta pozitie urmeaza:
    1.rd5 rf5 2.rc4 re4 3.rb4(poz 3)+-
    2…. re5 3.rb4 rd5 4.rb3 (poz 1)+-
    3…. re5 4.ra3 re3 5.ra2 rd3 6.rb3…..+-
    deci regele negru trebuie sa se mentina in diagonala la o patratica distanta de regele alb, in loc de 1…rf5 joaca 1…rf7
    1.rd5 rf7 2.re5 rg7 3.re6 rg8 4.rf6 rh8 5.rg6 (negru nu mai poate pastra opozitia in diagonala)5… rg8 5.dd2(cu regele in colt, negru nu poate salva dama cu 5…db2 pt k regele alb o va prinde)
    5…rf8 6.dc1 re7 8.rf5 rd6 9.re4 rc5 10.re3 … 11.rc2……+-
    Asta a fost…sper k mai sunt macar cativa interesati de aceasta problema cu totul unica, apartinand altui joc si altui mileniu. Daca gaseste cineva o aparare a negrului impotriva a ceea ce am scris mai sus, sau vreo completare a solutiei, il invit sa o posteze.

  13. Ghiveciu said

    S-a postat foarte aiurea si nu prea se intelege. Nu s-a pastrat asezarea in pagina din casuta de text in kre am scris

  14. Felicitari Alexandru! Nu stiu ce sa zic, daca mai a facut cineva o desfasurare de forte ca tine, pentru a rezolva o problema din alt mileniu si cu reguli total schimbate ale deplasarii figurilor. Acum inteleg cum l-ai invins si pe domnul Paune, iar munca ta in curand se va vedea si in rezultate din ce in ce mai bune. Am urmarit cateva variante si au fost corecte. O sa incerc sa trec peste celelalte, insa am prea multe si la job si scriu si la mai multe articole. Oricum esti o prezenta agreabila pe blog,prin provocarea la probleme uitate de timp…Acum intelegem de ce sahul nu a disparut in tot acest timp de mii de ani…

  15. vasyly66 said

    Alexandru: sunt sigur ca ai muncit destul pentru a ne aduce aceste variante atat de sarguincios calculate. Doresc sa te felicit pentru aceste calcule maraton 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s