Sah cu Ceausescu

Aici veti gasi cele mai interesante subiecte ale sportului mintii!Nu ezitati sa intrati in misterioasa si tulburator de frumoasa lume a sahului! Sa aveti in fiecare zi pofta de viata si de sah!

Catalin Ardelean revine cu “Imbunatatirea pozitiei figurilor” (2)

Posted by ceausescuiulian on February 26, 2009

Aici puteti revedea – Imbunatatirea pozitiei figurilor(1)

IM Catalin Ardelean, prietenul blogului nostru,  revine cu un nou serial cel putin de interesant la fel ca si precedentul cu” Gandirea Sistematica. Acest serial se refera la strategia jocului de mijloc, mai precis despre “Imbunatatirea pozitiei figurilor” . Multi dintre sahisti au probleme in pozitii complicate, cand nu stiu ce au de facut si ce plan sa aleaga. Incertitudinea si indecizia de cateva mutari sau de o singura mutare poate costa punctul pus in joc, si munca noastra de creatie de cateva ore se poate prabusi in doar cateva mutari slabe. Serialul lui Catalin se va desfasura pe parcursul a  9 episoade cu pozitii foarte interesante si instructive totodata. Tin sa ii multumesc mult pentru promptitudinea cu care ne ajuta si ne pregateste materiale din ce in ce mai interesante.

ardelean-catalin5

Exemplul 2

[Catalin,Ardelean]

Atentie! La sfarsitul partidei aveti un link unde puteti sa revedeti si sa vizualizati pozitia comentata

In aceasta pozitie, rezultata din Apararea Franceza,un prim lucru care iese in evidenta este faptul ca negrul beneficiaza de o coloana semideschisa ( f ) si un turn la a8 total iesit din joc.Nici una din parti nu are amenintari imediate, care sa necesite masuri urgente de atac/aparare. Asadar, trebuie imbunatatita pozitia figurilor.

1n1

16…Raf8 17.f4 Be8 Mutare tipica pentru cunoscatorii acestei aparari. Nebunul de campuri albe,eterna problema a acestei deschideri, isi gaseste adesea utilitatea pe diagonala b1-h7 (Nc8-d7-e8-g6) sau pe diagonala d1-h5 (Nc8-d7-e8-h5). 18.Qg4 Ng6

18n

Nebunul din e8 devine o figura superioara calului din e7, astfel se explica aceasta mutare in detrimentul 18… Ng6. Slabiciunea permanenta din c2, care va necesita  mereu o figura aparatoare,campurile albe slabe din tabara adversa sunt doar 2 posibile justificari a deciziei lui Korchnoi  19.Nxg6 Bxg6 20.Ra2 Ne7 21.Rab2 b6

21n1

Turnurile albului sunt dublate pe o coloana fara nici un viitor. In plus, nebunul din g6 “tine” un turn la b2, in plus la un moment dat poate avea sarcini si pe flancul regelui.  22.Qh3 Calul nu prea are rol la e7, locul lui ar fi la e4 (ataca pionul din c3, dar si slabeste indirect pionul din f4, prin posibiliatea de a elimina aparatorul din d2. Asadar mutarea urmatoarea a negrului e usor de inteles 22…Nf5 23.Re1 Qe7

23n

Din nou imobilizeaza o figura adversa (turnul din b2,obligat sa apere pionul din a3) ,  in acelasi timp dama se muta pe flancul regelui, unde negrul va beneficia de un avantaj numeric de piese  24.Ra2 Nd6 25.Bf3 Ne4 26.Bxe4 Bxe4

26n

Aparitia nebunilor de culori diferite nu usureaza absolut deloc apararea albului. Negrul va juca practic cu o piesa in plus, nebunul advers nu se poate implica vreodata in lupta desfasurata pe campuri albe. In plus, albul ramane si cu problema turnului din a2 27.g3 Qf7 28.Qg4 g5

28n

In pozitiile de joc de mijloc,cu nebuni de culori diferite, atacul la rege este o metoda fundamentala de a obtine avantaj 29.Raa1 Rf5 30.Rf1 Bxc2 Avantajul negrului a devenit nu doar pozitional,ci si material 31.Rf2 Qg6 32.Re1 Be4

32n

se ameninta indepartarea damei  prin Qh5, apoi g:f4 cu castugul de pion datorita legarii 33.Rxe4 O incercare disperata de contrajoc, ce nu-l salveaza insa pe alb. In continuare ma voi rezuma doar la  prezentarea  mutarilor din partida, pentru eventualii interesati. 33…dxe4 34.Kf1 Rb5 35.Qe2 Rb1+ 36.Kg2 Rb2 37.Qxc4

37n1

e3 38.Bxe3 Qe4+ 39.Kh3 Rxf2 40.Bxf2 gxf4 41.gxf4 Rxf4

41n

42.Bg3 Rf5 43.Qc8+ Rf8 44.Qc4 h5 45.Qb5 Qg4+ 46.Kg2 h4

46n

0-1 Mecking,H-Korchnoi,V/Wijk aan Zee NED 1978/Opening Master Line

Aici puteti sa revedeti si sa vizualizati pozitia comentata2

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s