Sah cu Ceausescu

Aici veti gasi cele mai interesante subiecte ale sportului mintii!Nu ezitati sa intrati in misterioasa si tulburator de frumoasa lume a sahului! Sa aveti in fiecare zi pofta de viata si de sah!

Finaluri de rege + 2 pioni contra rege

Posted by dan bujor pe iunie 9, 2009

Incepand cu acest episod voi pune cate un citat amuzant in fata articolelor din aceasta serie. Acestea nu au neaparat legatura cu articolul, ci au mai mult rolul de a descreti fruntile inainte de articolul propriu-zis.
[It’s] time for the human race to enter the solar system. Dan Quayle, fost vice-presedinte al SUA (A sosit momentul ca rasa umana sa intre in sistemul solar).

Aceasta serie de articole este dedicata in primul rand incepatorilor in sah, ca si acelora care nu au studiat sahul intr-un cadru organizat si/sau sistematic (iar eu ma pot include in ambele categorii J ), si este o traducerea (si uneori o adaptare, cu adaugarea unor variante suplimentare, si a catorva comentarii din lucrurile pe care le-am inteles eu, sau cel putin mi s-a parut ca le-am inteles J) a cateva dintre lectiile lui Bruce Pandolfini stranse sub titulatura „Pandolfini’s endgame course” intr-o carte foarte interesanta.

Aici aveti episodul trecut

Pentru astazi avem cateva finaluri de rege + 2 pioni contra rege.

Dansul regelui


Ai „pioni dublati” daca doi dintre pionii tai ocupa aceeasi coloana din cauza unei capturi a unei piese adverse. Pionii dublati sunt, in general, slabi, pentru ca nu se pot apara unul pe celalalt, asa cum pot „pionii conectati” de pe coloane adiacente. Dar atunci cand ai pioni dublati, iar oponentul doar regele, in general castigi. De cate ori ai nevoie de un tempo, pionul din spate poate fi impins un patrat (daca acest patrat e liber), trecand mutarea la adversar. O exceptie sunt pionii dublati pe coloana turnului. Indiferent de cine castiga opozitia in acest caz, partea slaba obtine remiza daca poate ocupa campul de transformare. Regele albului se indreapta spre c5. Dar ele trebuie sa evite sa mute la c4 inainte ca regele negru sa ajunga la b6, pentru ca in cazul acesta ar pierde pionul cel mai avansat. De aceea albul „inconjoara” camul c4 (mergand pe traseul b3-c3-d4-c5), pastrand insa posibilitatea apararii pionului din b5, in caz ca negrul il ataca. 1.Kc3 Kc7 2.Kd4 Kb6. Acum 3.Kc4 este bine, pentru ca negrul a mutat regele la b6, amanintand sa ia pionul din fata. Dupa mutarile 3…Kc7 4.Kc5 Kb7 5.b6, negrul intinde o capcana cu 5…Ka6, sperand la 6.Kc6 pat. Dar prin renuntarea la pionul cel mai avansat, 6.b7 Kxb7 7.Kb5 Ka7 8.Kc6 Kb8 9.Kb6 Ka8 10.b5 Kb8 11.Ka6 Ka8 12.b6 Kb8 13.b7 Kc7 14.Ka7, si pionul se transforma.

Apararea pionilor separati


Pionii separati de o coloana, se apara unul pe celalalt daca ocupa aceeasi linie. Cand unul este atacat, celalalt avanseaza. Daca pionul din spate este capturat, cel din fata are drum liber catre transformare, fiind prea departe pentru a mai fi ajuns de regele advers. 1.h5 Kf6 2.Kg2 Kg7 3.f5 Kh6 4.f6 Kh7 5.Kg3 Kg8 6.h6 Kf7 7.h7 Kxf6 8.h8Q+.

Opozitia


Exista o exceptie la cazul prezentat anterior. Pionii separati de o coloana, situati pe aceeasi linie, nu se apara neaparat unul pe celalalt daca regele inamic ocupa o pozitie agresiva, este la mutare, si ataca deja unul din pioni. Cu toate acestea albul nu obtine remiza fara lupta. Luarea pionului de la d5 pierde 1.Kxd5 Kb6 2.Kd4 Ka5 3.Kc3 Ka4 4.Kb2 Kb4 5.Ka2 Kc3, si regele negrului a atins unul dintre campurile critice (mentionate in episoadele trecute), asigurandu-si victoria. Corect este 1.Kc5, strecurandu-se printre cei doi pioni pentru a obtine opozitia, b4 (daca regele negru muta in lateral, remiza se obtine prin capturarea pionului de pe coloana cu el 1…Kd7 2.Kd5 Kc7 3.Kc5 Kb7 4.Kxb5 si negrul pierde ambii pioni.) 2.Kxb4 Kd6 3.Kc3 Ke5 4.Kd3 d4 5.Kd2 d4 5.Kd2 Ke4 6.Ke2 d3+ 7.Kd2 Kd4 8.Kd1 Kc3 9.Kc1 d2+ 10.Kd1 Kd3 pat.

Castigul cu pionii separati de doua coloane


Pionii separati de doua coloane in general castiga. Daca ambii pioni reusesc sa treaca in siguranta de centrul tablei pe linia a cincea, distanta dintre pioni (trei patrate), nu este mai mare decat cea de pana la campurile de transformare (tot trei patrate). In acest caz pionii se auto-sustin, si unul sau celalalt se pot transforma fortat. In general, atunci cand un pion e atacat, este folosit pentru devierea regelui advers, permitand celuilalt pion sa avanseze nestingherit. Regele partii slabe nu este capabil sa acopere doua puncte distante simultan. Daca este necesar, regele partii in avantaj poate venii in ajutorul pionului ramas, si sa-l escorteze catre campul de transformare. In cazul de fata, insa, pionii nu au trecut linia de demarcatie a centrului tablei, iar unul din ei este confruntat cu capturarea iminenta. Albul poate, totusi, sa-si salveze pionul de pe coloana e prin avansarea celuilalt pion 1.b5, iar regele nu-l mai poate captura, pentru ca altfel iese din „patratul pionului” si permite transformarea pionului de pe coloana b. Asa ca, in loc sa captureze pionul de la e4, regele negru trebuie sa se retraga 1…Kd6, pentru a captura pionul b. Dar, in acest timp, regele alb are timp sa-si aduca regele in ajutor si sa ocupe unul din campurile critice din fata pionului sau de pe coloana e, 2.Kg2 Kc5 3.Kf3 Kxb 4.Kf4 Kc5 5.Ke5 Kc6 6.Ke6 Kc7 7.e5 Kd8 8.Kf7, si marsul pionului nu mai poate fi oprit.


In interiorul patratului pionului


Exceptia de la cazul de mai sus, este atunci cand unul din pioni se afla pe coloana turnului. Fara ajutorul regelui negru, pionii separati de doua coloane nu se pot apara. Negrul trebuie sa-si sacrifice pionul „bun” de pe coloana e, pentru a-l salva pe cel „rau” de pe coloana h, 1.Kh4 e4 2.Kg3 Kg7 3.Kf4 Kg6 4.Kxe4. Chiar daca regele negru avanseaza, 4…Kg5, ii lipseste spatiul de manevra. Pur si simplu nu exista campuri la dreapta coloanei h. Partida e remiza, pentru ca regele negru nu va fi capabil sa ocupe campul critic pentru pionul sau de pe coloana h, g2 (dupa cum ati putut afla si din unul din episoadele trecute) 5.Kf3 h4 6.Kg2 Kg4 7.Kh2 h3 8.Kh1 Kg3 9.Kg1 h2+ 10.Kh1 Kh3 pat.


Aici vedeti toate demonstratiile

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s