Sah cu Ceausescu

Aici veti gasi cele mai interesante subiecte ale sportului mintii!Nu ezitati sa intrati in misterioasa si tulburator de frumoasa lume a sahului! Sa aveti in fiecare zi pofta de viata si de sah!

Catalin Ardelean ne prezinta- Avantajul dinamic al pozitiei (II)

Posted by ceausescuiulian on October 9, 2009

Aici puteti revedea Avantajul dinamic al pozitiei (I)

Kasparov ii preda o lectie despre dinamica lui Short, cu 15 ani in urma

IM Catalin Ardelean, prietenul blogului nostru,  ne-a ajutat sa intelegem in cateva  seriale  pe care  l-a pregatit cu minutiozitate si competenta sub Diverse teme, care mai de care mai interesante. Ultimul serial a fost  “Aprecierea statica a pozitiei”. dupa care am promis ca va urma dupa perioada de vacanta un serial nou nout si foarte interesant si asteptat care se numeste “Avantajul dinamic”. Serialul acesta pe care multi dintre voi l-ati asteptat  cu nerabdare, pot sa va spun ca este un material de exceptie cu partide impresionante intre mari jucatori ai lumii.

Asa cum ne-a obisnuit in tot acest timp sa ne punem in miscare ” Gandirea Schematica si sa descoperim noi taine despre “Imbunatatirea pozitiei figurilor” , Catalin Ardelean transpune in aceste articole,  ideile sale impreuna cu cele mai noi si de interes articole teoretice ale momentului din sah. Ii multumim lui Catalin pentru eforturile sale sustinute pentru ca iubitorii sahului de pe acest blog de sah sa inteleaga multe dintre misterioasele partide ale corifeilor. Speram ca odata cu aceste instructive si foarte bine argumentate partide comentate sa intelegem mai usor acest “Avantaj dinamic” al pieselor de sah.

ardelean-catalin5

Exemplul 2

(3) Kasparov,G – Short,N

kasparov1994 short1995

Amsterdam, 1994

[Catalin Ardelean]

In aceasta pozitie,ceea ce iese rapid in evidenta este ramanerea in urma cu dezvoltarea flancului damei de catre negru. In plus, si o anumita lipsa de mobilitate, calul nu poate muta fara a provoca pagube, acelasi lucru si in cazul nebunului. Pe termen lung insa ( din punct de vedere static), negrul nu sta rau deloc. Cele 2 coloane semideschise spre regele advers,precum si pionii centrali care ar putea fi avansati, asigurand un avantaj de spatiu ii ofera negrului destule sperante. Asadar, albul tebuie sa atace cat mai repede,sa profite de mobilitatea si coordonarea superioara a propriilor figuri.In conducerea atacului, asa dupa cum se stie,sunt foarte importante 2 aspecte: deschiderea de linii si eliminarea aparatorilor adversi (alaturi de aducerea de noi piese in atac). Prin mutarea urmatoare, albul realizeaza aceste deziderate. 18.f5!!

18a

Qh6+ [18…Qxf5 19.Rf3 Qg4 20.Rxf8+ Nxf8 21.Nb6+- cele 2 figuri albe, regina din d6 si  calul din b6 in urma unui efort comun, reusesc sa castige o figura adversa] 19.Kb1 Rxf5? Analizele acestei partide au demonstrat ca aceasta mutare s-a constituit intr-o eroare [Trebuia 19…Nf6 20.Qxe5 (Kasparov arata ca albul ar fi obtinut avantaj in acest fel: 20.fxe6 Ne4 21.Qxd5 Nd2+ 22.Rxd2 Rxf1+ (Insa mutarea 22…Bxe6! propusa de Nunn pare sa ii ridice serioase probleme 23.Qd6 Qxd2 24.Qxd2 Rxf1+ 25.Qc1 Bxa2+ 26.Kxa2 Rxc1–+) 23.Rd1 Rxd1+ 24.Qxd1 Bxe6 25.Nc5±) 20…Ne4 21.Qd4 Rxf5 22.Rf3 Rf4 23.Nb6 Rb8 24.Qe5 Rxf3 25.gxf3 Nd2+ 26.Ka1 Rxb6 27.Qc7 Qe3 28.Qxc8+ Kf7 29.Bd3 cu atac periculos] 20.Rf3!

20a

Excelent planul albului.Schimba cea mai activa figura adversa, turnul  din f5.Piesele negrului de pe flancul damei sunt practic paralizate ( nu merge nici macar turnul din b8 din cauza calului din c5); negrul va fi astfel obligat sa joace doar cu dama.Trebuie insa subliniat ca albul este obligat, in continuare sa creeze amenintari, altfel adversarul va putea sa rezolve problema celor 3 figuri si atunci avantajul va trece de partea lui. 20…Rxf3 [20…Qf6 21.Rxf5! Qxf5 22.Be2 Qf7 23.Bg4 Nf6 24.Nb6+-] 21.gxf3 In urma schimbului pe f3, negrul a reusit sa inchida coloana f, insa exista si un aspect negativ,se deschide diagonala f1–h3 pentru nebun,care ca putea presa la e6 21…Qf6 [21…Kf7 22.Qc6 Rb8 23.Bxa6 Bxa6 24.Qxd7+ Kg8 25.Qa7+-] 22.Bh3 Kf7 Albul si-a atins obiectivele vizate dupa mutarea f5 : singura piesa activa a negrului, dama din f6, a fost si ea obligata sa treaca in aparare, dama din d6, nebunul din h3 si calul din a4 au fiecare cate un rol bine definit. Singura piesa a albului care inca nu participa efectiv este turnul din d1.Asadar, trebuie deschise linii si pentru turn. [22…Nf8? 23.Nb6 Qxf3 24.Rf1+-] 23.c4!

23a

[23.f4!? pe aceeasi tema,deschiderea liniilor 23…Qe7 (23…exf4 24.Re1) 24.fxe5 Qxd6 25.exd6 Ra7 26.Rf1+ Nf6 27.Nc5 h6 28.b3 negrul este total lipsit de mobilitate] 23…dxc4 [23…d4 24.f4 Qe7 (24…exf4 25.Rxd4+-) 25.fxe5 Qxd6 26.exd6 e5 27.c5 Nxc5 28.Bxc8 Rxc8 29.Rc1 Nxa4 30.Rxc8 Ke6 31.Ra8±] 24.Nc3!

24a

Foarte tare jucat, in urma mutarii d:c4 s-a creat un post foarte important la e4, pe care calul urmeaza sa-l ia in primire [albul refuza transformarea avantajului sau dinamic in unul static ce survenea dupa: 24.Qc6 Rb8 25.Rxd7+ Bxd7 26.Qxd7+ Kg6 negrul mai are anumite sperante,cel putin si-a rezolvat problema figurilor de pe flancul damei] 24…Qe7 [24…Nf8? 25.Qc6! Rb8 26.Qc7++-] 25.Qc6 Rb8 26.Ne4 Nb6 [26…Kf8 27.Bxe6 Qb4 28.Qd6+ Qxd6 29.Nxd6 Ke7 30.Nxc8+ Kxe6 31.Rd6+ Kf5 32.Ne7+ Kf4 33.Rxd7+-; 26…Nf8 27.Nd6+ Kg8 28.Nxc8 Qb4 29.Qxe6+! Nxe6 (29…Kh8 30.Qxe5+-) 30.Bxe6+ Kf8 31.Rd8#] 27.Ng5+ Kg8 [27…Kf8 28.Nxh7+ Kg8 29.Ng5 Bb7 30.Bxe6+ Kh8 31.Qd6! Qxd6 32.Rxd6 Ba8 33.Kc2 Figurile negrului sunt aproape paralizate] 28.Qe4!

28a

Desigur, nu trebuie uitat de centralizarea pieselor 28…g6 29.Qxe5 Rb7 30.Rd6!

30a

Toate figurile albului sunt dispuse optim,negrul nu mai poate evita pierderile materiale 30…c3 [30…Na4 31.Rxe6+- Rxb2+ 32.Qxb2] 31.Bxe6+ Bxe6 32.Rxe6 Negrul a cedat[32.Rxe6 Nc4 33.Qxc3! Na3+ 34.Kc1 Qf8 35.Qxa3+-] 1–0

Aici puteti revedea si vizualiza partida comentata

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s