Sah cu Ceausescu

Aici veti gasi cele mai interesante subiecte ale sportului mintii!Nu ezitati sa intrati in misterioasa si tulburator de frumoasa lume a sahului! Sa aveti in fiecare zi pofta de viata si de sah!

Sahul are nevoie de sponsori ca de mat!

Posted by Costin Beiu on December 15, 2009

In epoca in care sporturi de nisa precum darts si poker au reusit sa atraga spectatori pe canalele de televiziune, fanii sahului se intreaba de ce turneul London Chess Classic a avut asa mica popularitate, turneu considerat cel mai puternic din ultimii 25 de ani.

Publicul spectator, impreuna cu milioanele de entuziasti care vor urmarii partidele live pe internet,  se astepata la un spectatol oferit de fostul campion mondial, Vladimir Kramnik si de noul numar 1 in clasamentul  general, norvegianul Magnus Carlsen, supranumit si Mozart al sahului.

Intalnirea dintre un gigant din trecut al sportului si noul val de lideri ai viitorului, a atras atentia multor forumuri on line din intreaga lume, dar a esuat sa atraga sume de bani importante.

Totusi un grup de investitori privati au fost de accord sa ponsorizeze London Chess Classic, suma de 100.000 de euro, un record pentru un turneu britanic, indica lupta sportului pentru a transforma popularitatea sa in bani.

Sponsorizarile corporatiilor s-au dovedit a fi mici, in timp ce contractele seriose sunt foarte rare, chiar si pentru o vedeta a sportului. Anul trecut, Magnus Carlsen a petrecut 200 zile pe drumuri, pentru a paricipa la diferite turnee, castigand aproape 250.000 de dolari, dupa toate cheltuielile, dupa cum a spus tatal sau.

Aceste castiguri cresc odata cu inaintarea in clasament, dar chiar si pentru liderul clasamentului este clar ca sahul nu poate concura cu bogatia ofertelor din sporturile televizate. Chiar mai iritant pentru organizatorii de turnee de sah, este ca acesta nu reuseste sa genereze castigurile precum cele din alte “sporturi ale mintii”.

Castigatorul Cupei Mondiale din acesta luna castiga 120.000 de dolari, in timp ce Campionul Mondial la poker incaseaza 8,5 milioane de dolari.

“Sahul pur si simplu nu a reusit sa isi arate propriul potential: Exista multa lume care trage asupra noastra in picioare, sau in cap daca doriti, si nu progresam suficient ca si sport” a spus Nigel Short, fost candidat in campionatul mondial, si actualmente jucatorul britanic numarul 1.

Acesta acuza Frederatia Internationala, cunoscuta sub acronomul francez FIDE, ca nu a reusit sa ridice sportul la nivelul altor sporturi. Cu un numar de 158 de tari membre, FIDE este a doua organizatie ca si marime, dupa FIFA, forul suprem al fotbalului.

“La nivelul cel mai de jos, sahul este enorm, dar la nivel inalt, nu se transpune in nimic,”  a spusNigel Short. “Exista sute de milioane de jucator in intreaga lume, asa ca banii sunt acolo, dar FIDE nu a reusit sa aduca sahul in prim plan.”

Intr-adevar, multe din incercarile FIDE de a creste atractia commerciala a sahului s-au dovedit a fi enigmatice. Sperantele de a reusi transmisii TV au crescut odata cu anuntul organizatiei de a lansa o noua serie Grand Prix in 2007. Inca o data marile asteptari s-au naruit datorita prostei organizari.

Initial, programat ca “o serie de 6 turnee pe durata a 2 ani in marile orase ale lumii”, conform siteului web al FIDE, s-au tinut doar 5, ultimile 3 fiind in Elista  si Nalchick, Rusia si Jermuk, Armenia, dupa ce mai multe orase exotice au renuntat datorita sponsorizarilor care au picat rand pe rand.

“Cine doreste sa sponsorizeze un meci intr-un loc de care nu a auzit sau mai degraba nu ar merge?” a intrebat Malcom Pein, organizator al London Chess Classic

Inca o data FIDE a esuat in intentiile sale de a atrage sponsori si de a vinde sahul unei audiente mai largi, datorita lipsei de oprtunitati de transmisie TV. London Chess Classic nu va fi transmis la TV de nici un post de televiziune, iar domnul Pein a spus ca sansele de a transmite turneul au fost distruse datorita lipsei de interes din partea televiziunilor.

“Sahul nu a mai fost transmis in Marea Britanie la TV din 1993 si atunci a fost o transmisie slaba in Europa de Vest si in Statele Unite in general” a spus domnul Pein. “Nu este o problema de costuri, televiziunile nu cred ca vor capta interes”.

Aceasta este o problema a sahului. Fara transmisiuni TV, sportul nu poate spera sa atraga sponsorizari serioase si parteneri comerciali care sa umple cuferele altor sporturi considerate de mana a doaua. In ciuda eforturilor susutinute pentru a vinde sahul in formate mai scurte, inclusiv sah rapid si blitz, jocul trebuie sa isi revizuiasca formatul astfel incat sa atraga atentia persoanelor care conteaza: directorilor TV.

“Daca nu este un sport bun pentru televiziune,  acesta  se va zbate pentru a genera venituri importante, deoarece acolo este marea audienta” a spus  Nigel Currie, director la BrandRapport, o societate de consultanta pentru sponsorizari din Londra. “Pokerul merge deoarece au gasit o cale prin care sa iti arate cartile astfel incat sa poti vedea ce se intampla, in timp ce in sah, sunt doar mintile a doua persoane”.

Icercarile de a creste veniturile la varf , au intrat in impas, indicand alte semne negative care sa prevada renasterea. La nivelul de amatori, participarea a explodat in ultimii ani, cum indica rapoartele care citeaza beneficiile educationale ale sahului, au dus la o resurcitare a sahului la nivel scolar.

Mai mult de 70.000 de copii iau parte la British Land U.K. Chess Challenge, o competitie anuala, in timp ce “Prima Mutare” – un program condus de Fundatia Americana pentru Sah – invata profesorii claselor a 2-a si a 3-a cum sa foloseasca sahul ca un intrument de educare, program activ in 26 de state si de care beneficieaza aproape 50.000 de copii

Globalizarea jocului a crescut nivelul de interes la nivel mondial datorita internetului care permite fanilor sa urmareasca meciurile prin intermediul siteurilor web.

Daca London Chess Classic va merge bine, Domnul Pein spera sa aduca campionatul mondial in Mareea Britanie in 2012, un plan care ar permite sportului jucat de 300 milioane de oameni, dupa estimari, sa faca un pas mai aproape de potentialul sau extraordinar.

“Sper ca avand un turneu cu un jucator din Europa de Vest ca numar 1 in lume intr-un oras din Europa de Vest, sa aduc din nou sahul in atentia publicului” .

un material de  JONATHAN CLEGG, Wall Street Journal

One Response to “Sahul are nevoie de sponsori ca de mat!”

  1. Jack said

    e bine cat a castigat carlsen dintr un sport ca sahul…ce vrea mai mult ?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s