Sah cu Ceausescu

Aici veti gasi cele mai interesante subiecte ale sportului mintii!Nu ezitati sa intrati in misterioasa si tulburator de frumoasa lume a sahului! Sa aveti in fiecare zi pofta de viata si de sah!

”CUM GANDESC JUNIORII ȘI CUM PUTEM SĂ LE MODIFICĂM SISTEMUL/MODALITATEA LOR DE GÂNDIRE?” (5)

Posted by ceausescuiulian pe Ianuarie 13, 2016

5) CE TIP de gândire are și mai ales, CE TEMPERAMENT are șahistul? Nu este totuna dacă trebuie să pregătim un temperament agitat, gata să riște totul pe o carte, cu tendințe tactice vădite, nerăbdător să termine cât mai repede partida sau un puști flegmatic, care este dispus să aștepte și o sută de mutări pentru a câștiga și căruia nu-i place deloc să fie atacat la rege. Intre aceste extreme sunt destule tipuri de personalități distincte, cum le delimităm și cum ne orientăm în ce fel lucrăm cu fiecare?

Anunțuri

4 Răspunsuri to “”CUM GANDESC JUNIORII ȘI CUM PUTEM SĂ LE MODIFICĂM SISTEMUL/MODALITATEA LOR DE GÂNDIRE?” (5)”

  1. Jugarul said

    La 5) am si eu o intrebare : este mai bine sa alegem deschiderile dupa temperament mai degraba decat dupa puterea de calcul?
    Caci aici un coleg mai experimentat spunea „Daca nu ai forta de calcul nu juca deschis, joaca strategic” ori eu stau la fel de prost si strategic si mi se pare ca oricm este mai important temperamentul decat puterea de calcul…de obicei…

  2. 1) Intotdeauna șahiștii, indiferent de categorie și Elo vor rezolva MULT mai bine diagramele la antrenamente, decât pozițiile survenite in partidele lor. Si aceasta în ciuda faptului că pozițiile ratate din partide sunt frecvent (mult) mai simple decât diagramele date spre rezolvare. Idem, și aprecierile de poziții făcute la antrenamente sunt mult mai acurate și mai precise decât cele făcute în timpul partidei. Din câte știu eu, nu există literatură de specialitate pe această temă, este prea elusivă, și oricâte exerciții ai face progresele vor fi minime.

    Cauza este simplă (și a fost rezolvată cu brio de unul dintre antrenorii din vechea generație, emigrat demult prin vestul Europei): atunci când vede diagrama/exercițiu șahistul ȘTIE din start că are de rezolvat o lovitură tactică (sau o apreciere SPECIALĂ de poziție) altfel NU ar avea exercițiu sub nas. Stă, se concentrează, transpira, elimină pe rând continuările improbabile, cele incolore și cele neutre și sooner or later va descoperi lovitura tactică sau Finețea deosebită/specială pe care trebuia să o descopere.La tablă, atunci cand joaca, NIMENI nu-l anunță pe șahist, NU trece nicio tipă sexy in bikini ca la meciurile de box, cu o pancartă care să-l atenționeze că este ceva special în poziție. Și atunci, în loc să caute încordat o lovitură tactică anume sau o finețe pozițională deosebită, mută de obicei o chestie banală și ocazia avută se evaporă.

    Antrenorul de care îți spuneam mai devreme rezolvase ușor ”nerezolvabilul”: la Superliga pe echipe mixte (așa cum se juca pe vremea când era încă în țară) patrula printre mesele și când vedea ceva deosebit (a fost un jucător puternic, bun tactician) țăcănea scurt din pix atrăgând atenția juniorilor că plutește ceva în poziție. Din păcate, trebuia să mai și joace și atunci se întâmplau lucruri nedorite la mesele celor mici….Această metodă nu mai a fost operațională din momentul în care s-a interzis accesul in sălile de joc ale ale antrenorilor în timpul partidei 🙂 Au trecut la alte metode și ca rezultat partidele se transmit live decalat..de teama antrenorilor, secundanților sau iubiților, șahiști de profesie.

    Există și o veste bună: pe măsură ce devin tot mai rutinați șahiști ratează tot mai puțin combinațiile care ”îi trag de nas”, dacă devin șahiști de medie/mare performanță vor trage din răsputeri pentru a obține mai mulți bani, un Elo mai mare sau vreo altă ”bunăciune”….

    2) Cu întrebarea: ”Vrea adversarul ceva sau nu cu mutarea lui?” îmi bat elevii la cap de 40 de ani. Din când în când își aduc aminte să ți-o pună; de obicei, DUPA ce a greșit și este deja în dezavantaj….

  3. Majoritatea antrenorilor își învață elevii deschiderile pe care le cunosc ei, Antrenorii. Nimeni nu-și bate capul, până pe la Elo1900-2000 cu temperamentul sau stilul celor mici. Nu are rost să pierzi timpul cu deschiderile la vârstele mici, le învață degeaba: Nu vor ști adversari mutările de răspuns corecte și totul va pluti din nou în ceață….Ajung principiile de deschidere bine știute și deschideri cu idei strategice clare și simple” Scandinavă, Franceză, Gambitul Damei, Olandeză la negru, iar la alb tot ceva simplu.

    Colegul tău greșește: Dacă cineva nu are forță de calcul spune-i: NU juca deschis, Nu juca strategic, NU JUCA DELOC 🙂

    Ma bucur că Daniel Baratoși a învățat și el de la Mihnea Ognean, nu numai Mihnea de la Daniel. ”Consecințele mutării adversarului”, consecințe care apar automat dupa fiecare mutare, constituie una dintre primele teme strategice serioase pe care o fac in primul an de studiu cu sahiștii mici de categoria a II-a. Am torturat cu aceste consecințe multe generații de șahiști, mulți imi poartă sâmbetele și acum.

    Ordinea este simplă:
    1) Consecințele fizice asupra poziției.
    2)Modificările în controlul asupra câmpurilor
    3) Modificarile in statul de apărare al figurilor proprii și adverse
    4) Amenintările nou-apărute
    5) Realitatea acestor amenințări, dacă sunt imaginare sau REALE
    6) Dacă sunt Reale masurile care trebuiesc luate pentru contracarare
    7) Dacă sunt IMAGINARE continuarea planului anterior de joc…..

    După care se trece la stadiul urmator, altă lectie de strategie, tot elementară ” ALEGEREA MUTĂRII POTRIVIT CERINȚELOR POZITIEI” cu subcapitolul, ALEGEREA MUTĂRII DACĂ SUNT 2-3 CONTINUĂRI ECHIVALENTE SAU CHIAR EGALE. etc

    Stiu că de-a lungul timpului, foștii mei elevi au răspândit ideile mele strategice sau devenind antrenori, chiar le-au predat la rândul lor din caiete scrise la antrenamentele cu mine. Cate le-au copiat aproape cuvant cu cuvant si le-au prezentat pe situri ca fiind originale 🙂 și cerând bani pentru ele. Mă rog, nu mi-am pus copyright pe idei, nu-i așa? Nu ajunge să le citești de pe ecran elevului, mai trebuie să fii capabil să le explici, să atragi șahistul în lumea miraculoasă a șahului rafinat, de clasă internațională. Dacă aș fi fost egoist, nu le-și predat la cursurile de antrenori.
    Mă bucură să vad, că până și cei mici, chiar și cei ca Mihnea, au partea lor de contribuție la creșterea calității actului pedagogic șahist din Romania. Cu cât va crește mai repede șahul românesc pe plan internațional, cu atât mai bine ne va merge tuturor, antrenori și șahiști. De altfel, așa cum am vorbit cu Iulian Ceaușescu, acesta va fi/este unicul scop al acestor workshop-uri: Creșterea accelerată a nivelului șahului românesc, a nivelului de cunoștințe al antrenorilor și implicit al tuturor șahiștilor. Mai multe rezultate bune, mai mulți sponsori, mai mulți bani, mai mulți jucători puternici pentru echipele naționale și olimpice, mai puține înfrângeri catastrofale datorate ”ghinionului”, mai puțini mari maeștri predând la gradinițe, mai puține echipe de top desființate.

  4. Pana la nivel elo 1500 nu cred ca are nicio relevanta. Poate dupa ce depaseste 1700 sau chiar 1900 sa devina relevant.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s