Sah cu Ceausescu

Aici veti gasi cele mai interesante subiecte ale sportului mintii!Nu ezitati sa intrati in misterioasa si tulburator de frumoasa lume a sahului! Sa aveti in fiecare zi pofta de viata si de sah!

Din istorisirile unui arbitru de şah (I)

Posted by dan bujor pe Februarie 24, 2016

Traducere de Daniel Bujor

Am condus un turneu şcolar week-end-ul trecut. Organizatorul a crezut că va fi un turneu mai mic decat unul obişnuit, deoarece şcolile private erau în vacanţa de primăvară. Greşit! Mai erau două săptămâni până la Super-Naţionale aşa că ne-am trezit cu 200 de copii.

kids_tourn_chess

În mod normal, erau între 150-175 de copii. A fost un lucru bun de că şcolile private au fost în vacanţă, altfel am fi putut avea 250 de copii. Nu sunt sigur că ne-am fi putut descurca cu aşa de mulţi copii. Chiar şi aşa a trebuit să dublăm numărul de mese în una dintre secţiuni.

Principalele mele sarcini la acest turneu au fost înregistrarea înscrierilor, tragerea la sorţi a partidelor, şi de a ajuta la supravegherea bunei desfăşurări a jocurilor. Acestea au fost îndatoririle mele oficiale. Apoi au venit şi cele neoficiale, cum ar fi ascuţirea creioanelor, căutarea de fişe de partidă nescrise, pierderea şi găsirea coordonării, colectarea gunoaielor, „poliţia” părinţilor, etc. Pentru a face acest lucru, trebuie să poţi face mai multe lucruri odată.

children_tournament

Un anunţ pentru găsirea de ajutoare ar putea suna astfel:

„Se caută persoană foarte organizată şi energică pentru a lucra în mediu extrem de stresant. Trebuie să aibă cunoştinţe de operare pe calculator, să poată să facă 5 lucruri odată, şi să se descurce încontinuu în situaţii dificile. Excelente abilitaţi interpersonale necesare. Salariu. Ha!! „

Ce om întreg la minte ar răspunde la acest gen de anunţ? Nu exista un astfel de anunţ, dar, cu toate astea, eu am răspuns la el cu mult timp în urmă. Dar cine a afirmat că eu aş fi întreg la minte?

children_chess5

Plângerile şi lamentările au început chiar înainte de începerea primei runde. Am avut o înregistrare pentru un copil care are un rating de 850 şi dorea să joace în secţiunea campionatului pentru jucători cu rating de peste 1000. Dacă am fi avut un număr impar de participanţi puteam avansa cel mai bine clasat jucător de la Rezerve pentru a echilibra numărul. Acest copil nu avea, însă, cum să fie cel mai bine clasat jucător în nici o situaţie. Mama lui a început să se plângă cum că el ar vrea să joace în competiţii mai puternice decât îi permite ratingul, şi că el ar trebui să fie acceptat în această secţiune a Campionatului. Organizatorul a spus că nu poate fi acceptat. Mama insistă că ori îi acceptăm fiul în această secţiune, ori îl retrage pe fiul ei din turneu. Organizatorul vorbeşte cu ea şi o convinge că el va avea o bună competiţie şi în secţiunea rezervelor. Pentru că, de fapt, aveam o suprapunere. Campionatul este pentru jucători cu rating de peste 1000, dar secţiunea rezervelor este deschisă pentru jucători cu rating de până la 1200. Aşa că jucători evaluaţi în jur de 1100 s-ar putea clasa destul de aproape de partea de sus a unei secţiuni în loc să se claseze în partea de jos a celeilalte secţiuni. Mama a fost de acord în final să-şi lase fiul în secţiunea rezervelor. El a avut mult de furcă în această secţiune. A avut un rezultat de 1-3.

Child_Mate

Primul incident s-a întâmplat de fapt în secţiunea cu rating peste 1400. Aceasta este o secţiune în care sunt jucători cu foarte mare experienţă, atât pentru nivelul şcolar, cât şi pentru nivel mai ridicat. De asemenea, copiii tind să fie mai mari decât copiii din alte secţiuni. Probabil că aş fi fost norocos să scot un 2-1 în secţiunea respectivă. Cred că asta se poate să fi fost una dintre primele dispute cu care m-am mai confruntat vreodată în această secţiune. Cum să decizi?

Un jucător a promovat un pion. El s-a întins să ia regina de pe margine, şi adversarul a luat-o şi a înlocuit pionul cu regina. Problema este că promovarea în regină ar fi avut ca rezultat patul. Acum ce facem? Promovarea în regină rămâne definitivă, având în vedere că jucătorul s-a întins să ia regina, şi adversarul „l-a ajutat” punând regina pe tablă pentru el? Nu. Regula spune că:

În cazul transformării legale a unui pion, mutarea este considerată fără posibilitatea de a mai fi schimbată atunci când pionul a fost eliminat de pe tabla de şah şi mâna jucătorului a lăsat piesa potrivită pe pătratul de transformare, şi se termină în cazul în care jucătorul apasă ceasul.

Children_CHESS_1

Jucător se referă la persoana care face mutarea. Nu există nici o menţiune cu privire la plasarea de piese pe tablă de către adversar.

Cealaltă regulă privitoare la promovarea pionului este în secţiunea „piesă-atinsă”. Se menţionează:

Piesa atinsă în afara tablei de joc.

Nu există nici o sancţiune pentru piesele atinse care sunt în afara tablei de joc. Un jucător care avansează un pion pe ultima linie şi apoi atinge o piesă din afara tablei, nu este obligat să promoveze pionul în piesa atinsă până când piesa nu a fost lăsată din mână pe pătratul de transformare.”

Pe baza acestor două reguli am decis că jucătorul nu e obligat să promoveze în regină. El ar fi putut să ia regina s-o pună pe pătratul de transformare, şi,  fără să o lase din mână, să observe că este pat şi să se răzgândească. Am socotit că faptul că adversarul a plasat regina pe tablă ar putea fi interpretată ca o încercare de a influenţa jucătorul în alegerea mutării. Este ca şi jucătorul care lasă o piesă „atârnată” icneşte, în speranţa că adversarul o va lua, şi nu observă că e un sacrificiu care conduce la mat. Celălalt arbitru i-a dat adversarului un avertisment sever pentru încercarea de influenţare a mutării jucătorului, prin realizarea promovării de către el.

Salonic_Cmondial2009Scolar

În aceeaşi rundă am fost chemat la o altă masă pentru a încerca să stabilesc pe ce pătrat era plasat nebunul negrului. Se contraziceau dacă acesta a fost pe f3 sau e2. Acest lucru nu avea niciun impact asupra jocului. Chiar şi negrul spunea că nu contează. Albul a susţinut după aceea că era un nebun de negru, şi că a fost pe g3. Negrul a declarat: „Mi-ai capturat nebunul de negru mai devreme.” M-am uitat la fişa partidei şi era destul de sigur că Nxc3, Cxc3 au fost jucate mai devreme. Albul a continuat să se contrazică cu mine, dar i-am spus că este un nebun de alb. Nu sunt sigur ce vroia albul să realizeze prin obţinerea unui nebun de negru. Anterior, în acelaşi joc, organizatorul mai hotărâse, de asemenea, în defavoarea albului, care reclamase un caz de „piesă-atinsă” la o atingere accidentală. La scurt timp după ce am luat această decizie, organizatorul a trebuit să ia o alta în acelaşi joc.

Traducere de pe site-ul castlingqueenside.blogspot.com

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s