Sah cu Ceausescu

Aici veti gasi cele mai interesante subiecte ale sportului mintii!Nu ezitati sa intrati in misterioasa si tulburator de frumoasa lume a sahului! Sa aveti in fiecare zi pofta de viata si de sah!

Cum să vă îmbunătăţiţi jocul de mijloc (Partea 3 – Planuri)

Posted by dan bujor pe Martie 4, 2016

children_father_animat_chess

Aici puteti gasi al doilea articol al seriei – Combinatii

Plan = strategie = joc poziţional. Nici un plan = înfrângere.

„Joaca dupa un plan.” De câte ori ati auzit fraza asta? Există multe modalităţi de a pierde un joc de şah, dar jocul fără un plan este garantat să va duca pe calea spre înfrangere.

Ce este un plan şi cum sa ne facem unul? Iată ce a avut de spus Emanuel Lasker.

„Gandul care sta în spatele jocului poziţional se numeşte plan. Planul are amploarea şi profunzimea care sunt impuse şi care, printr-o lenta si metodica constructie, oferă o structură poziţiei. Jucatorul poziţional gandeste înapoi: el concepe o poziţie la care doreste sa ajunga şi calculeaza cum sa ajunga la această poziţie, de care el este mai conştient decât cea de pe tabla. El vede etape succesive ale poziţiei vizate şi vizualizeaza etapele într-o ordine inversă. „(Lasker’s manual of Chess)
Siegbert Tarrasch a oferit sfaturi specifice pentru jocul de mijloc.

„Conducerea strategica a jocului de mijloc rezultă, în general, din deschidere. Frecvent unul dintre jucători si-a asigurat un avantaj uşor în deschidere şi acest lucru trebuie să fie dezvoltat mai departe în jocul de mijloc. De multe ori, formatiile de pionii arată direcţia pe care trebuie sa se desfasoare atacul. […] În sah, pentru a juca corect, nu putem niciodata sa facem ceea ce dorim, trebuie să facem numai ceea ce suntem obligaţi să facem, ceea ce cere poziţia.” (The Game of Chess)
Acesti doi mari maestri au atins mai multe puncte importante:

Jocul poziţional se bazează pe plan. Mutările individuale trebuie să se incadreze in planul de ansamblu.
Planul este se bazează pe vizualizarea unei poziţii viitoare şi pe calculul corect pentru a ajunge la ea. Un exemplu comun: vedeţi posibilitatea unui mat, asa ca va indreptati cu piesele voastre catre regele adversarului. Da, asta e un plan.

-Planul ia nastere din poziţia de pe tabla. Structura pionilor este una dintre cele mai importante elemente ale poziţiei.
Planul nu este folosit doar in jocul de mijloc, ci este important pentru toate fazele jocului. Mai jos sunt două poziţii familiare.

Planul începe cu prima mutare

1

Albul la mutare 🙂

Planul pentru această poziţie este una dintre primele lectii învăţate de către cei mai multi jucători:

-Impingeti niste pioni pentru a deschide liniile pentru nebuni şi dama.
-Dezvoltati-va piesele minore, avand in vedere centrul.
-Plasati-va dama într-o pozitie activa, dar sigură.
-Faceti rocada.
-Dezvoltati-va turnurile pe coloane deschise sau care ar putea fi deschise.

Da, asta e un plan. Este unul foarte bun, şi aplicabil ambilor jucători. Un jucător care urmează un plan diferit o cauta cu lumanarea.

Chiar şi cele mai simple poziţii cer un plan

2

Planul aici este inca una dintre primele lectii învăţate:

-Deplasaţi regele alb aproape de cel negru.
-Utilizaţi regele şi dama pentru a conduce regele negru la marginea tablei.
-Dati mat cu dama.

Da, asta e, de asemenea, un plan. În cazul în care albul nu reuşeşte să-l execute, jocul se va termina în cele din urmă ca remiza, din cauza regulii celor 50 de mutari.

Dupa cum spunea Tarrasch, planul pentru jocul de mijloc rezultă din deciziile luate în timpul deschiderii. Iată câteva poziţii tipice în care planul poate fi expus în câteva cuvinte. Toate aceste poziţii sunt tipice pentru un joc de la sfârşitul deschiderii şi începutul jocului de mijloc.

Gambit!

3

Albul la mutare

În această poziţie rezultata din Gambitul Regelui, albul a sacrificat un pion pentru o dezvoltare rapidă şi pentru coloana f deschisa. Cine sta mai bine?

Planul albului va fi sa profite de avansul de dezvoltare. Planul negrului va fi de a consolida avantajul material, sau poate de a materialul înapoi pentru a neutraliza presiunea albului.

Rocada pe flancuri opuse

4

Negrul la mutare

Alegerea când şi unde să facem rocada pregateste terenul pentru planurile bazate pe un atac asupra regelui. Cand jucătorii au efectuat rocada pe părţi opuse – albul pe flancul damei, si negrul pe flancul regelui, ca în această diagramă – planul adversarilor este acelaşi. Evitarea slăbirii structuri pionilor din jurul regele propriu şi lansarea celorlalti pioni împotriva regelui adversarului.

Aici, albul va avansa cu pionii g si h; negrul va avansa cu pionii a si b. Jucătorul care nu va urma acest plan, probabil, va pierde.

Centru blocat

5

Albul la mutare

În această diagramă, ambii jucători au pionii d si e imobilizati. Pionii c si f au devenit cei mai importanti pioni de pe tabla.

Albul va juca cxd6 sau c6 în funcţie de necesităţi. Negrul va juca fxe4 sau f4. Jocul ulterior va depinde de care linii vor fi deschise de aceste variaţii.

Lanţul de pioni

6

Albul la mutare

Un centru blocat este adesea asociat cu un lanţ de pion, la fel ca în această diagramă. Planul se învârte în jurul atacarii varfului şi bazei lanţului.

Negrul ameninţă fxe5. Daca albul preintampina acest lucru cu exf6, negrul va raspunde cu gxf6, planuind sa atace din nou lanţul cu e6-e5.

Pioni atarnati

7

Albul la mutare

Sunt pionii negrii de pe c5 şi d5 puternici sau slabi? Ei controlează pătrate cheie la b4, c4, d4, şi e4, dar sunt uşor de atacat.

Albul va încerca să-l facă pe negru sa avanseze unul dintre ei, creând un camp slab în fata celuilalt. Negrul va încerca să consolideze uşorul avantaj de spaţiu, prin pozitionarea corespunzatoare a celorlalte piese.

Atacul minorităţii

8

Negrul la mutare

Albul a folosit ultimele câteva mutări ca să ameninţe avansarea b4-b5. Negrul le-a utilizat pentru a ocupa o poziţie puternică pe coloana e.

Dupa b4-b5, daca negrul capturează 1… axb5 2.axb5 cxb5, pionul negru de pe b7 va fi slab. Daca negrul nu captureaza, 1.bxc6 bxc6 va lăsa un pion slab pe c6. Planul negrului trebuie să ia în considerare această ameninţare.

***
Diagramele precedente sunt exemple de planuri diferite, care sunt familiare multor jucători. Cum fiecare poziţie este diferita, fiecare are propriul plan corespondent. Sarcina voastra în timpul unui joc este de a formula acest plan în timpul avut la dispozitie, şi de a juca mutările voastre nefortate în conformitate cu acest plan. Iar asta nu este deloc o sarcină uşoară.

Sursa http://www.mark-weeks.com/aboutcom/aa02k16.htm

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s