Sah cu Ceausescu

Aici veti gasi cele mai interesante subiecte ale sportului mintii!Nu ezitati sa intrati in misterioasa si tulburator de frumoasa lume a sahului! Sa aveti in fiecare zi pofta de viata si de sah!

„Deschiderea mea” de Ion Baiesu

Posted by ceausescuiulian pe Martie 8, 2017

Ion baiesu

Ion Baiesu ( 1933 – 1992)

Va rog sa nu puneti la indoiala nici o clipa  afirmatia pe care o fac in aceasta clipa: sunt cel mai slab jucator de sah din lume! Bunicul meu imi spunea:

” Daca eu care habar n-am de jocul asta, te bat in 4-5 mutari, inseamna ca esti ultimul ageamiu de pe lume. Lasa-te !” Bineinteles, nu m-am lasat. Vroiam sa descifrez cu orice pret aceasta taina. Adica joaca robotii sah, iar eu nu?! Sunt eu mai tampit decat o adunatura de semiconductori?!

Nevasta-mea trebuie sa nasca. Am chemat Salvarea. Pana sa se vina, i-am propus sa jucam partida de sah, ca s-o calmez. La mutarea a cincea au venit baietii, adica doctorul, sora si un brancardier.

” Poftiti!” au zis ei  „Un moment, am zis eu, mai am de facut o mutare „.
Mutarea a durat , nu ma puteam decide daca sa sacrific calul sau nebunul. Drept urmare, nevasta-mea a nascut in lift. A doua partida din viata mea am jucat-o cu fiul meu care, pe atunci, avea sase ani. El a avut tupeul sa imi ia regina la a doua mutare, drept pentru care i-am aplicat brusc, doua palme usturatoare. El m-a reclamat  mamei lui, care mi-a aplicat trei palme la fel de usturatoare, drept pentru care situatia s-a rezolvat la comisia de impaciure.
A treia partida de sah am jucat-o in  avion, intre Viena si Amsterdam. Stewardesa care mi-a adus ceaiul si care era sotia unui cunoscut fotbalist roman, bun amic de-al meu, imi zice:
” Stiti cine sta alaturi de dumneavoastra? Bobby Fischer”.

Fischer_on_thePlane

 Fireste, mi s-au inmuiat picioarele. Sa fie alaturi de mine marele geniu al gambitului damei si al apararii siciliene? Nu se poate! Ocazia era unica. Bobby tocmai studia o revista cu probleme de sah in care matul trebuia sa aiba loc in cincisprezece mutari. Drept pentru care ii zic:
” Bobby , iarta-ma, dar problema pe care o studiezi e gresita. In sensul ca albul nu poate da mat in cinspe mutari ci in saispe”.

Bobby inmarmureste si ia din nou problema in studiu. Zice : ” Dom-le, s-ar putea sa ai dreptate, exista o sansa pentru inca o mutare”.
„Bineinteles, zic eu, calul poate interveni salvator”, desi respectiva piesa era complet izolata. Dupa ce mi-a venit ceaiul, il bat pe umar pe Bobby.
„Draga, zic, tu esti tanar, esti geniu, ai perspective, dar ai inca multe de invatat. Unde te duci?”
” La Singapore, fac o demonstratie” .
„Perfect, zic, hai sa facem una intre noi, sunt imbatabil”.
” Bine, zice, si deschide geanta lui diplomat, in care se afla jocul de sah. Aranjam piesele si fac prima mutare ( aveam albele ), adica duc pionul din fata regelui cu o patratica. A doua mutare era identica. A treia mutare la fel. Intr-un cuvant, am mutat toti pionii pe randul trei. Pe urma am mutat celelalte piese : turele, caii, nebunii, regele si regina. Tot cu o patratica inainte. Ilustrul meu adversar a ramas nauc.
” Dom-le, zice, ce deschidere e asta? ”
” Draga, zic, nu i-am dat inca nici un nume, dar imi apartine. Fii atent, peste doua mutari te fac mat!”
„Imposibil, zice, imposibil!”
” Mai gandeste-te, zic eu cu un glas sumbru. Gandeste-te bine” .

Avionul a aterizat la Amsterdam. Eu am coborat. El nu. Se gandea. Probabil se mai gandeste si-acum.

( Sursa: Ion Baiesu in Almanahul Planeta Sah 1990 )

2 răspunsuri to “„Deschiderea mea” de Ion Baiesu”

  1. Npiscoran said

    Sigur e din Planeta şah 1990. Am căutat acolo şi nu am găsit această schiţă…

  2. Npiscoran said

    Adică, sursa este corectă? Mă interesează în mod special! Mulţumesc!

Lasă un răspuns

